Thursday, November 25, 2010

Mati itu pasti, hidup itu insyaallah..

Mati.. aku amat gerun memikir pekara ni, tp terima sajalah hakikat kan, semua manusia akan mati, soalnya cuma cepat dan lambat je. Aku baru tau satu berita yg mengejut dari doktor di unit kesihatan... tp untuk mengelakkan kekeliruan elok lah aku start dari awal pasal peristiwa yang mungkin mengubah hidup aku ni...

Aku bangun pagi dengan kepala yang berat. Aku sebenar dah beberapa hari selsema, tp aku ni jenis yg biasanya akan tahan je sakit yg aku ader biar seseksa mana sekali pun, demam ke x aku tetap teruskan hidup aku mcm biasa je. Aku pun persiapkan diri untuk ke kelas dengan kepala yang berdenyut2 tu. Bila waktu writing miss Siti lecturer aku tegur aku yang aku sejuk ke ni, sebab dia notice yang kuku jari tangan aku biru giler time tu, waktu tu aku btl2 dok bawah aircond so aku mengigil skit. Tangan aku shaky skit time tu. Lepas habis je writing aku ngan member aku syafiq anuar pergi la makan kat haji nikmat (I stumble upon her there, as usual the sight of her make my heart beat real fast.. Especially when i see her smile) Aku pesan nasi ngan ikan cencaru bakar cicah air asam kat mak cik tu, bila aku try letak nasi aku kat atas meja tangan aku yg shaky dan kepala aku yang berdenyut buat aku lost coordination badan aku jap. Habis nasik tu tumpah! Time tu aku cuak dan malu sgt2! (lebih2 lg sebab aku tau dia tengok aku, adesh!) Nasib baik pak cik haji nikmat tu kesian tengok aku so dia suruh aku ambik nasik lain, kalau x terbang lima ringgit aku! So aku makan antara lalu x lalu. Syafiq tegur aku yang muka aku pucat sgt2 time tu. So dia cadangkan aku pergi unit kesihatan (shortform dia U.K)

Sampai kat u.k tu aku isi la segala borang yg patut diisi. Misi yg bertugas tu check suhu aku, ada la dlm 36.9 kot, slight fever je. Pastu aku pergi jumpa ngan doktor kat situ. Aku cite kat dia aper yg dah berlaku kat aku. Dia tanya aku beberapa soalan dan buat segala kerja doktor dia tu. Akhir dia beritahu result inspection dia. Aku telah menunjukkan symptom awal penyakit high blood pressure.. aku shock yg teramat bila dengar dia cakap macam tu. Aku kata kat dia mana mungkin aku ader HBP sebab badan aku kurus je. Dia kata org yg kurus blh kena darah tinggi gak kalau ada dlm keturunan dia yg menghidap HBP jugak. Dalam kes aku bapa dan datuk aku ada HBP. So maknanya HBP aku disebabkan genetic. Dia kata x perlu bimbang, dengan perubatan zaman sekarang usia aku blh mencecah 50 ke 60 lebih tahun. Ini betul membuatkan aku berfikir..


Kalau ditakdir kan aku pergi lebih awal...

Sediakah aku berjumpa dengan tuhanku..
Cukupkah ibadat ku ini..
Mampukah aku menjawab soal jawab dalam kubur nanti..
Apa akan terjadi dengan family ku..
Apa akan terjadi dengan rakan2 ku..
Apa akan terjadi dengan si dia..


Tuhan saja yang tahu sebab dia yang berkuasa dan maha merancang...
Aku akan terus melawan penyakit ini.. Aku akan terus cuba untuk hidup
Kita ditakdirkan aku perlu pergi biarlah aku pergi dlm berjuang!




Mati itu pasti, hidup itu insyaallah....

0 people got something to say:

Disclaimer

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...