Sunday, August 14, 2011

Debating In Humble

Berapa ramai antara korang suke debate? Tak kisah la sama debate face to face ke atau sekadar main balas-balas komen dalam facebook dan blog.

I got important question for you guys. Kenapa sebenarnya kita debate yer? Sebab kita nak stand kan point kita ke? Padahal kita sendiri pun kadang-kadang blur point kita tu betul ke tak actually 0_o Ataupun sebab kita saja nak cari gaduh? Ni tak ader paedah pun tapi mana la tau kan -.-" Biasanya yang jenis suka cari gaduh ni aktif dok mengomen kat FB. Ye la kan. Kalau kita cakap benda yang orang lain tak suka face tu face karang tak pasal-pasal kita dapat free-free je hadiah tapak tangan kat muka kita ni -.-"

Yeaaaah.. Memang boleh makan pelempang free kalau tak hati-hati pilih ayat time debate T_T (Pic Google)
Tapi sebenarnya apa hak kita untuk berdebat dengan orang lain yer? Sebab kita lebih dalam knowledge dalam satu-satu perkara ke? Hmm.. Do you really seriously think that when our knowledge is deeper than others we have ther right to discriminate and debate everything that other people say?

Why don't you take a peek at this video first


Well Mr.Ben first jumpa video ni waktu bukak blog Maria Elena tadi. She mentions about how it is our responsibility to berdakwah, but it is not necessary to debate... and to be frank I agreed with her. Tapi pada pendapat Mr.Ben yang tak seberapa ni la dalam lagi sebenarnya maksud kata-kata Maria Elena tu.

Maybe debate yang Maria Elena maksudkan kat sini ialah perspective debate yang orang lain selalu je menyalah gunakan knowledge yang dia orang ada untuk malukan dan jatuhkan orang. Bahasa mudahnya mereka saja je nak show off ilmu dia yang dia orang ader tu. Kita mengaku je la saper suka dengan manusia macam tu -.-" Mr.Ben rasa memang tepat dah penerangan dia pasal being humble tu.. Merendahkan diri juga salah satu dari adab dakwah kan? Ni la sebab kenapa Maria Elena antara blogger yang memang Mr.Ben kagum dan hormati.

Korang still ingat tak post Mr.Ben pasal maki hamun tu bukan dakwah? Debate yang Mr.Ben maksudkan dalam post tu dari perspective lain plak iaitu dimana kita kena strong dan praktik skit unsur debate dalam dakwah jika nak jayakan dakwah kita. Dalam post tu jugak Mr.Ben ada senaraikan beberapa tips debate yang boleh kita gunakan dalam dakwah.

I know.. I know, mesti korang blurkan kenapa debate boleh ader dua perspektive? -.-" Ok untuk memudahkan cerita cuba korang fikir macam ni.

Ada seorang lawyer. Dia kena defend seorang penjenayah yang memang bukti dah memang tunjuk terang benderang salah. Tapi dia defend dan debate kan jugak yang bahawa penjenayah tu tak bersalah sebab dia telah dibayar oleh penjenayah tu.
Ada seorang lagi lawyer. Dia kena defend seorang client dia. Client dia ni tak bersalah pun.. tapi dia dah kena frame sampai dia nampak macam bersalah.. Oleh sebab tu lawyer tu defend client dia dan debate kan yang bahawa client dia tak bersalah.

Do you see this two point of views now? Ada satu pihak yang menyalah gunakan debate, dan ada satu pihak lagi yang menggunakannya untuk keadilan. According my opinion debate is just a tool I guess. On the right hand it could be use to benefit others.. but on the wrong hand.. well I leave that to you to think what will happen.

Do take note of this though.. when you are debating like Maria Elena suggested try your hardest to be humble. Ingat tau.. kita menyertai debate sebab kita kita nak mendidik pihak lawan kita. Kita bukannya nak menang dan nak show off ilmu yang kita ada. Jika pihak lawan kita sekadar berfikir sejenak pasal point kita pun itu dah cukup bagus dan sebenarnya :) Pastikan korang sentiasa merendah diri dan ikut adab-adab yang lain.. Sebabnya well.. kita terima la hakikat, tak der saper pun yang nak dengar point debater yang arrogant dan meninggi diri kan -.-" 

That conclude all from me I guess. Until next time then :)
Assalamualaikum..

4 people got something to say:

Sara Shaari said...

true~ my ayah once told me that in Islam, debate is not good..at first, i was quite confused, but when i read maria elena's entry about it, i understand that the who's-the-best-and-the-most-intelligent debate that's actually not good..ngee~

Ben Frankenstein said...

@Sara Cullen Haha.. well that is human nature right. We are prone to prove that we are the best and better than others. But we also being given a fully develop mind by Allah s.w.t for a reason. So we should use it well in our sense of reasoning and try to actually see the big picture here.

→![N.I.N.A]!←™ said...

nice one . :)

Ben Frankenstein said...

@→![N.I.N.A]!←™ Thanks for reading :D

Disclaimer

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...